Planeringen för nästa säsong är i full gång och nu i maj är det också summeringarnas tid för det är då som verksamhetsberättelsen för 2021 – 2022 skrivs, vilket innebär att föreningens verksamheter sammanfattar året som gått. Alla lag, från Tre Kronors Hockeyskola genom ungdoms- och juniorlagen till A-laget, beskriver sin säsong och så gör även alla andra arbetsgrupper i föreningen, som till exempel kioskverksamheten, webb-tvn, matcharrangemangen och verksamhetsområde domare.
Verksamhetsberättelsen ser ganska oansenlig ut på utsidan, men inuti gömmer sig föreningens kärna formulerad i ord: Små och stora människors engagemang för hockey och för Hammers, oavsett om de är spelare, tränare, ledare eller volontärer.
Den speglar allt det hängivna och värdefulla arbete och alla de tiotusentals timmar som hundratals personer lägger ner för skapa en bra verksamhet. Ibland sker arbetet inför publik och blir synligt utifrån, men för det mesta så sker det i det tysta. Och det är därför extra viktigt att berätta om.
På besök i Hammers tv-studio
Först ut i den här majserien om föreningens inre liv är Sven-Ingvar Petersson, i folkmun SiPen kallad, och nestorn i Hammers webb-tv och digitala kommunikation på hemsida och i sociala medier. Att han är en del av Hammers idag får vi tacka en gratis matchbiljett som delades ut på hans dotters skola för drygt 20 år sen. Hon tog biljetten i ena handen och sin pappa i den andra och gick på hockey till Arenan. Och man kan väl säga att SiPen blev kvar – till glädje för oss andra!
Under säsongen 2021/2022 producerade SiPen och hans kollegor i webbTV-gruppen hela 31 matchsändningar, med början vid träningsmatcherna tidigt i höstas till sista matchen i kvalserien den 29 april.
– Vi har utvecklat våra sändningar påtagligt under säsongen för att möta kraven från HockeyEttan, berättar SiPen. Det handlar både om hur vi filmar matcherna, men också hur vi grafiskt presenterar resultat och utvisningar.
Föreningen valde i höstas att investera i en ny huvudkamera, som både ger bättre bildkvalitet och som även genererar bättre ersättning från HockeyEttan. Investeringen har redan gett det dubbla i intäkter och är en investering som håller för flera år till, konstaterar SiPen nöjt.
Dessutom har Hammers tv-studio producerat 107 olika videos, som har setts av över
33 000 tittare! Det är framförallt highlightsen som lockar tittare, men även intervjuerna med tränarna får många visningar.
– Och om Mikael Mjörnberg råkar nämna något av våra klipp i sin podd om Hockeyettan, ”Mjörnbergs Trashtalk”, så blir det omedelbart mer trafik till våra sidor och fler visningar, säger SiPen glatt.
Till nästa säsong byter kommunen ut nuvarande resultattavla till en mer modern jumbotron, vilket ger fler mediamöjligheter både för tv-produktionen och för sponsorernas exponering – men det innebär också utmaningar.
-Tv-produktionerna eller sponsorreklam på jumobotronen skapar inte sig själva, vi behöver vara ett gäng personer varje match för att hålla hög kvalitet på våra sändningar och för att kunna utnyttja jumbotronens möjligheter, konstaterar SiPen.
För att bli riktigt bra så skulle det krävas lite mer utrustning och ytterligare ett par händer för att kunna köra repriser på jumbotronen under match.
– Och om vi hade haft en kamera för närbilder och kunde växla mellan olika vinklar så hade vi ju kunnat skapa en ännu bättre publik- och tittarupplevelse. Och det är ju det man vill, avslutar SiPen.
Vi tackar studiogänget för välproducerade tv-sändningar av årets matcher, och ser fram emot en ny, spännande säsong!
Ps. Om du är intresserad av att lära dig producera hockeymatcher…
Om du är intresserad av att lära dig producera hockeymatcher så är du välkommen med i gänget, hälsar SiPen och hans kollegor. Det behövs fler resurser i tv-teamet och du får kunniga och hjälpsamma mentorer som kan guida dig rätt alldeles oavsett om du är intresserad kamerahantering, sändningsproduktion eller att kommentera matcher.